Kust saada abi?

Kui vajad abi vaimsete probleemide või psüühikahäirete korral:

  • Räägi oma tervishoiutöötajaga, näiteks arsti, õe või psühhiaatriga, sotsiaaltöötaja või juhtumikorraldajaga.
  • Pöördu vaimse tervise spetsialisti poole.
  • Nõu võivad anda ka psühholoogid, litsentseeritud psühholoogilised nõustajad ja kliinilised psühholoogid;
  • Psühhiaatrid on vastava loa saanud arstid, kes võivad välja kirjutada ravimeid; mõnikord tegelevad ka nemad nõustamisega.

Sageli teevad nad koostööd psühholoogi ja sotsiaaltöötajaga, et saaksid vajaliku ravimeetodite kombinatsiooni.

  • Otsi tuge perekonnalt või sõpradelt. Leia usaldatav perekonnaliige või sõber ning mõtle, millest tahaksid temale rääkida. Võimaluse korral katsu vestlemiseks kokku saada. Räägi oma muredest ja sellest, millisele ravile oled mõelnud. Kui pelgad psühhiaatri poole üksinda pöörduda, küsi, kas sinu tugiisik oleks nõus sinuga kaasa tulema.

Millist abi võib ravist loota?

  • leevendust sümptomitele, näiteks uneprobleemidele ja muretsemisele
  • paremat füüsilist tervist ja üleüldist enesetunnet, sealhulgas rohkem energiat
  • paranevad HIV-ravimite võtmise harjumused
  • kergendus teadmisest, et sümptomid on tekkinud meditsiinilise probleemi, mitte sinu enda nõrkuse tagajärjel
  • suureneb keskendumisvõime ja produktiivsus tööl ning isiklikus elus

Mida saab teha vaimse tervise säilitamise heaks?

  • puhka korralikult
  • tee trenni
  • toitu tervislikult
  • kanna hoolt sõprus- ja peresuhete eest
  • väldi või vähenda narkootikumide, alkoholi ja tubaka tarbimist
  • tarvita ravimeid vastavalt ettekirjutustele
  • tarvita vajalikke ettevaatusabinõusid, mis ei lase HIV-i teistele levida ega sul endal saada mõnda teist HIV-tüve lisaks
  • ole ühiskondlikult aktiivne
  • käi regulaarselt arsti juures
  • kui tunned, et oled liialt stressis, räägi sellest kellegagi või pöördu spetsialisti poole
  • lülita oma päevadesse lõdvestavaid tegevusi, nagu jalutamas käimine ja muusika kuulamine.

Kõik isiksuse arendamisega seotud tegevused tõstavad karastatust stressi vastu. Eneseteostus, eesmärkide seadmine ja saavutamine ning motiveeritus võimaldavad kvaliteetsemat elu.